Różne

 

Dan Heath: „Upstream”

Tytułowy “Upstream” to po prostu modelu działań, których celem jest zapobieganie problemom, jeszcze zanim one wystąpią, albo systematyczne zmniejszanie szkód wyrządzanych przez te problemy.
Współczesny menedżer i lider musi działać proaktywnie, stosując model Upstream. Pomoże mu w tym siedem następujących pytań:
  •  W jaki sposób zjednoczyć właściwych ludzi?
  •  Jak można zmienić system?
  •  Gdzie można znaleźć punkt podparcia?
  •  W jaki sposób dostrzec pierwsze symptomy problemu?
  •  Skąd wiadomo, że odnosi się sukces?
  •  Co robić, żeby nie wyrządzić szkód?
  •  Kto zapłaci za to, co się nie wydarzy?


Jak każda książka braci Heath, także ta napisana tylko przez Dana jest bardzo praktyczna, prezentuje wiele przykładów „z życia”. Jest przy tym dobrze napisana i czyta się ją tak, jak kryminały Raymonda Chandlera.
Polecam więc zarówno „Upstream”, jak i inne książki braci Heath: „Pstryk” oraz „Przyczepne historie”.

 

Richard E. Nisbett: “Mindware: narzędzia skutecznego myślenia”

Dlaczego rekomendacja tej książki?
    Po pierwsze: myślę, że we współczesnym świecie tego skutecznego myślenia jest zdecydowanie za mało, a obawiam się, że wraz z rozwojem AI (i tym ChatWTF) będzie go … jeszcze mniej. Więc książka pokazują różne praktyczne narzędzia i techniki oraz ich zastosowania musi – moim znaleźć – znaleźć się w bibliotece każdego lidera, menedżera, lidera, PM-a, Scrum Mastera, każdego/każdej z nas.
    Po drugie: z pewnością znajdziecie w niej „coś” dla siebie. Mnie na przykład najbardziej wciągnął temat dotyczący kontekstu: jego znaczenia oraz jego wpływ na nasze zachowania i działania oraz związanym z nim tzw. podstawowy błąd atrybucji. A także myślenie dialektyczne, charakterystycznej dla kultur Wschodu i jego porównanie z myśleniem logicznym, wywodzącym się ze starożytnej Grecji, charakterystycznym dla kultury Zachodu.
    Po trzecie: książka jest świetnie: jasno i przystępnie napisana, z wieloma praktycznymi przykładami i … ciekawymi zagadkami oraz - co nie często się zdarza - także świetnie przetłumaczona.
Jak pisze we wstępie sam autor: „Po lekturze tej książki nie będziesz miał wyższego IQ, ale z pewnością będziesz mądrzejszy”.
   Bardzo, bardzo polecam.

 

 

Peter Hollins: "30 modeli mentalnych"

Modele mentalne, rozumiane jako: obrazy, założenia, przekonania, stereotypy, które tkwią w naszym umyśle i za pomocą których interpretujemy samych siebie, innych oraz otaczający nas świat, to jeden z tematów mających bardzo istotny wpływ na to, jak działamy, jak interpretujemy samych siebie, innych oraz otaczający nas świat. Na początku 2022 roku napisałem nawet  felieton do magazynu Strefa PMI „Błędne modele mentalne” dotyczący takich błędnych, choć powszechnie stosowanych przez menedżerów, modeli.

Gdy więc zobaczyłem książkę pod tytułem „30 modeli mentalnych”, natychmiast zabrałem się do jej czytania i studiowania. Szybko też odkryłem, że właściwszy tytuł książki, to fragment jej angielskiego podtytułu, tj. „30 Thinking Tools”, czyli narzędzi myślowych. Bo książka opisuje pogrupowane w 5 rozdziałów właśnie takie narzędzia, ułatwiające wnikliwe, eliminujące lub ograniczające błędy myślowe.

Znajdziecie wśród nich takie znane i – chyba - powszechnie  stosowane, jak: zajmij się tym co ważne, odsuń na bok to, co pilne znany jako zasada Eisenhowera), ignoruj czarne łabędzie, czy prawo Murphy’ego. Ale także: metodę SCAMPER, prawo Sturgeona, czy unikaj bezpośrednich celów, których pewnie podobnie, jak ja nie znałeś.

Przeczytanie książki to jedno. Przemyślenie opisanych narzędzi i ich stosowanie w życiu codziennym to drugie. Wymaga to całkiem sporo wysiłku. Na podstawie swoich doświadczeń mogę powiedzieć: warto zrobić i jedno i drugie.

 

David Kadavy: "Metoda ZETTELKASTEN"

Tajemniczy ZETTELKASTEN w tytule to po prostu … pudełeczko za karteczkami – w języku niemieckim. Czyli stara, stosowana jeszcze przed epoką komputerów - metoda sporządzania notatek, tyle, że przeniesiona w świat cyfrowy.

Spytacie: a po co? Odpowiedź jest prosta: by „przedłużyć głowę”, by – jak głosi polski podtytuł książeczki „zwiększyć energię Twojego umysłu”. Czyli by pracować efektywniej, by lepiej panować nad coraz większymi zbiorami informacji.

A jak? Nie odpowiem na to pytanie, lecz zaproszę  do lektury tej cieniutkiej -79 stron – książeczki. Dla mnie najbardziej przydatne było poznanie schematu pracy Zettelkasten oraz wskazówki dotyczące pytania: jak czytać?, a także wybór słów kluczowych/tagów.

Nieduży wysiłek przy lekturze, a potencjalnie naprawdę duże korzyści później.

Polecam.