Droga ważniejsza od celu?
Cele i zarządzanie nimi to jeden z najważniejszych paradygmatów zarządzania. Zarówno wielu wielkich guru, jak i praktyków zarządzania twierdzi, że są to najważniejsze koncepcje zarządzania.
Cele i zarządzanie nimi to jeden z najważniejszych paradygmatów zarządzania. Zarówno wielu wielkich guru, jak i praktyków zarządzania twierdzi, że są to najważniejsze koncepcje zarządzania.
Dashboard’y menedżerskie
Kontynuujemy temat Flow Management @ Scale. W pierwszym tekście przedstawiliśmy pierwszy element tj. hierarchię powiązanych celów, rezultatów oraz prac firmy.
Praktyki Flow Management, takie jak wizualizacja, aktywne zarządzanie pracą, czy ewolucyjne doskonalenie, bazujące na Lean i Kanban od wielu lat znajdują zastosowanie na poziomie zespołów realizacyjnych: projektowych, czy deweloperskich.
O tym, jak przeprowadzać zmiany w firmach powiedziano naprawdę mnóstwo. O tym jak dokonywać usprawnień, jak podnosić efektowność pracy zespołów w firmach równie dużo. Mam jednak wrażenie, że we wszystkich tych dyskusjach, a także w większości podejść i metod dotyczących tych tematów brakuje jednego, kluczowego elementu.
Kluczowym zagadnieniem zarządzania portfelem projektów (ZPP) jest wybranie „najlepszych” - z punktu widzenia określonych w firmie kryteriów – projektów oraz ich szybkie zrealizowanie. Czyli – jak to się często mówi – dostarczenie wartości klientowi, czy to wewnętrznemu, czy zewnętrznemu.
W tekście na podstawie swoich doświadczeń w tym zakresie przedstawię podejście wykorzystujące dwa rodzaje priorytetów, wspólnie umożliwiających efektywne i skuteczne zarządzanie portfelem.
Teraz przechodzimy do obiecanego katalogu różnych perspektyw i punktów widzenia na czynniki i warunki sprzyjające uzyskaniu i utrzymaniu stanu Flow.
Podejście Flow Management (bazujące na Lean, Kanban, TOC i wykorzystujące zwinne zarządzanie celami (metoda OKR) to podejście umożliwiające:
Pierwszy tekst dotyczący SLE zakończyłem informacją, że SLE może być określane zarówno dla faz procesu, procesu wytwórczego, jak i dla procesu end-to-end. Teraz więc więcej o tym aspekcie SLE. W praktyce najłatwiej można określać SLE dla różnych aspektów procesu w platformie informatycznej wspomagającej zarządzanie pracami i projektami, jak na przykład Businessmap.
Kanban Guide zawiera następującą definicję Oczekiwanego Poziom Świadczenia Usług (ang. Service Level Expectation – SLE):
Po omówieniu w poprzednim tekście rożnych mierników Flow Management czas na najważniejszą – moim zdaniem – z nich.
Tą najważniejszą moim zdaniem spośród wszystkich wymienionych we wcześniejszym tekście metryk - metryką Flow, w dodatku mającą charakter wskaźnika wyprzedzającego jest wiek Pracy (ang. WIP Age).
Flow Management, czyli podejście bazujące na Lean, Kanban, TOC i psychologii przepływu dostarcza praktyki prowadzące do optymalnego dostarczania wartości klientowi, poprzez optymalizację przepływu Prac/produktów. Flow, czyli przepływ dotyczy zarówno wartości, jak i produktu/-ów, informacji i decyzji oraz psychologicznego stanu przepływu (wg M. Csiksentmihalyi).
Od listopada 2022 współorganizuję – wraz z Darkiem Ciechanem oraz Krzysztofem Zaborowskim – Meetup: Flow Management Polska: https://www.meetup.com/flow-management-polska/
Flow Management Polska to - budowana od października 2022 - społeczność executives, menedżerów, liderów i praktyków stosujących w zarządzaniu firmą i zespołami podejście Flow Management (bazujące na Lean, Kanban, TOC i wykorzystujące zwinne zarządzanie celami (metoda OKR) oraz psychologię przepływu) umożliwiające:
Strona 1 z 3