Metoda OKR jak ser szwajcarski, czyli braki do uzupełnienia

Metoda OKR (Objective Key Results) od kilku lat zdobywa coraz większą popularność jako metoda zarządzania celami zarówno rozwojowym, tj. zmieniającymi status quo w firmie, jak i celami produktowymi. Niestety jednak bardzo często jest ona stosowana wg podejścia „by the book”, w sposób zbyt dogmatyczny, trzymający się kilku prostych zasad i wskazówek które przekazują „pionierzy” tej metody i które można znaleźć w licznych publikacjach internetowych, jak i książkach.

Czytaj więcej...

Typy Kluczowych Rezultatów w OKR i ich praktyczne zastosowanie

Metoda OKR (Objective Key Results) od kilku lat zdobywa coraz większą popularność jako metoda zarządzania celami zarówno rozwojowymi, tj. zmieniającymi status quo w firmie, jak i celami produktowymi. Niestety jednak bardzo często jest ona stosowana wg podejścia „by the book”, w sposób zbyt dogmatyczny, trzymający się jedynie kilku zbyt prostych zasad i wskazówek przekazywanych przez „pionierów” tej metody.

Czytaj więcej...

Yin Yang zwinnego przywództwa

W świecie określanym akronimem VUCA:

  • Volatility (zmienność),
  • Uncertainty (niepewność),
  • Complexity (złożoność),
  • Ambiguity (niejednoznaczność).

funkcjonowanie i utrzymanie firmy na rynku zależy przede wszystkim od zdolności i umiejętności firmy do adaptacji do zachodzących zmian, umiejętności rozwoju w konkurencyjnym środowisku, uczenia się i od szybkiego dostarczania wartości klientom. To jednak tylko jedna strona medalu.

Czytaj więcej...

OKR - informacje i wydarzenia

Pamiętacie jeden z cytatów o Kubusiu Puchatku: „Im bardziej Puchatek zaglądał do środka, tym bardziej Prosiaczka tam nie było”. Aktualny stan mojej przygody z OKR-ami mogę  podsumować parafrazą powyższego cytatu: „Im bardziej zajmuję się OKR-ami, tym bardziej odkrywam w nich dodatkowe elementy i inspiracje”.

Czytaj więcej...

Czy Twoja firma jest już turkusowa?

Obserwuję świat zarządzania od blisko 25 lat i coraz bardziej zaczyna mi on przypominać świat mody: świat z nowymi kreacjami, kolorami i trendami; świat z przymiotnikami „modne”, „niemodne”, passe, itp. W świecie zarządzania poznaliśmy wiele takich mód: było już TQM, reengineering procesów, MBO, Six Sigma, itd. Dwie ostatnie „mody” w zarządzaniu to Agile i turkusowa firma. Tak jak niedawno głównym pytaniem było: „czy jesteście – jako firma – Agile?”, tak teraz jest nim: „Czy Twoja firma jest już turkusowa?”.

Czytaj więcej...

Zarządzanie przez wartości – dlaczego to czego nie widać ma tak olbrzymie znaczenie

Przywództwo to przede wszystkim ustalanie celów oraz wartości. O ile jednak ustalanie celów jest już powszechną praktyką, to z wartościami mamy poważne problemy.

Pierwszy problem dotyczy rozumienia wartości: o czym tak naprawdę mówimy?  Dla mnie wartości to odpowiedzi na takie pytania, jak: co mnie napędza, jakim człowiekiem pragnę być?  Co jest dla mnie najważniejsze? Dlaczego robię, to co robię? Te same pytania można zadać w środowisku biznesowym, w odniesieniu do firmy, czy zespołu: czym kierujemy się – w swoich działaniach i zachowaniach – jako zespół? Na czym nam najbardziej zależy? Dlaczego robimy – jako zespół – to co robimy?

Czytaj więcej...

Warsztat: Zarządzanie przez wartości

Nasz nowy, jednodniowy warsztat „Zarządzanie przez wartości - jak spowodować, by wartości kierowały zachowaniami i działaniami zespołu” w interaktywnym, przyjaznym i inspiracyjnym środowisku pracy i współpracy - dostarczy uczestnikom idee i praktykę, wymianę myśli i doświadczeń oraz praktyczne przykłady z innych firm, dotyczące identyfikowania i opisywania wspólnych wartości zespołu oraz ich wprowadzania w życie zespołu i utrzymywania lub adaptowania do nowych sytuacji.

Czytaj więcej...

Turkusowa firma nie istnieje i … nie będzie istnieć

Już boję się otworzyć lodówkę, by nie wyskoczyła z niej turkusowa firma. Żartuję: to jeszcze nie grozi. Faktem jest jednak, że obserwujemy wzmożone zainteresowanie turkusem (TF). W ubiegłym roku uczestniczyłem w konferencji „Firma z duszą” nt. TF, także na jednej z konferencji organizowanych w Polsce przez PMI pojawiła się ścieżka dotycząca samoorganizacji i firm „funkcjonujących inaczej”. Na Facebook’u istnieje grupa „W drodze do turkusu”.

Czytaj więcej...

Why managers love amber and orange?

Why managers love amber and orange? czyli dlaczego menedżerowie tak trudno przekonują się do samoorganizacji.

Doświadczenie pokazuje, że podejście i sposób myślenia kadry kierowniczej, menedżerów oraz właścicieli firm jest kluczowym warunkiem stworzenia zwinnej - "turkusowej" organizacji bazującej na samoorganizacji pracowników i zespołów. Metafora z kolorami opisana przez Frederica Laloux w książce "Pracować inaczej" opisuje fazy  ewolucji firm i organizacji w kierunku organizacji "zielonej" (empowerment, sterowanie wartościami)  i "turkusowej" bazującej na samoorganizacji. Moje doświadczenia z pracy w kilku organizacjach pokazują, że większość menedżerów i liderów pozostaje nadal na "czerwonym", "bursztynowym" lub "pomarańczowym" poziomie ewolucji, uniemożliwiając tym samym transformację firmy w stronę zwinności i "turkusu".

Czytaj więcej...

Znajdź nas na Linked In!