Lean Management wywodzący się z obszaru Produkcji znajduje coraz szersze zastosowanie w obszarze Knowledge Work. Jest także jedną z podstaw podejścia Flow Management.
Cele warsztatu
Zdobycie, przez przedstawicieli kadry zarządzającej oraz przez kluczowych pracowników, wiedzy dotyczącej zasad i praktyk podejścia Lean Management oraz identyfikacja tych obszarów działalności firmy, działu lub zespołu w których zastosowanie poznanych podczas warsztatu zasad i praktyk Lean pozwoli na udoskonalenie procesów i zwiększenie efektywności funkcjonowania firmy i/lub zespołu, jak i jej obszarów biznesowych.
Odbiorcy/adresaci warsztatu
Warsztat adresowany jest do:
- Liderów zespołów
- Kierowników projektów i/lub menedżerów produktów
- Menedżerów działów i zespołów
- Członków zespołów projektowych
pragnących poznać zasady, praktyki i metryki Lean Management, wymienić pomysły i refleksje z innymi uczestnikami oraz zacząć stosować praktyk Lean Management w swoich zespołach, działach oraz firmach.
Program warsztatu:
1. Lean – fundamenty: filozofia i najważniejsze zasady
- Toyota Production System – źródło Lean
- Najważniejsze koncepcje Lean Management/Lean Office:
- Dostarczanie wartości dla klienta – fundament Lean
- Eliminacja marnotrawstwa (strat)
- Ciągłe doskonalenie
- 7 źródeł marnotrawstwa (strat):
- Klasyczne źródła marnotrawstwa wg Toyota/Lean
- Praktyczne przykłady marnotrawstwa w różnych obszarach biznesowych
- Technika VSM (Value Stream Mapping)
- Identyfikacja obszarów dla działań Lean w firmach/zespołach uczestników warsztatu
2. Ciągłe doskonalenie (Kaizen) oraz metodyczne rozwiązywanie problemów
- 10 zasad Kaizen
- Metoda P-D-C-A (Plan - Do - Check - Act)
- Kata doskonalenia
- Technika A3
- 5 WHY i 5WHY2HOW
- Obszary i sposoby zastosowania technik doskonalenia i rozwiązywania problemów w firmach/zespołach uczestników warsztatu
3. Tworzenie, wizualizacja procesów i zarządzanie nimi w podejściu Kanban – implementacja Lean
- Wizualizacja i tworzenie procesu oraz identyfikacja prac w procesie
- Jedno i dwupoziomowa tablica procesu
- Przeszkody płynnej realizacji procesu
- Ograniczanie prac w toku
- Zarządzanie przepływem prac wspierane metrykami
- Informacje zwrotne do zarządzania pracami i projektem
- Platforma IT implementująca procesy, projekty, portfel prac oraz cele organizacji
- Obszary zastosowania podejścia Kanban w firmach/zespołach uczestników warsztatu
4. Lider Lean
- Lider Lean i samodzielny zespół - ćwiczenie
- Charakterystyka lidera Lean
- Zadania lidera Lean
- Lider Lean w firmach/zespołach uczestników warsztatu
5. Organizacja ucząca się (OUS)
- Cechy OUS i dyscyplin funkcjonowania OUS
- Podstawa OUS: wartości, zaufanie i bezpieczeństwo psychologiczne i kultura
- Metody udzielania Informacji zwrotnych
- Metody rozwijania kompetencji pracowników
- Upełnomocnianie pracowników i decentralizacja decyzji
- Metody przeprowadzania retrospektywy – przeglądu realizowanych zadań i prac
- Podsumowanie: budowanie i rozwijanie OUS w firmach/zespołach uczestników warsztatu
6. Podsumowanie szkolenia: wprowadzanie zasad i praktyk Lean w firmach/zespołach uczestników warsztatu.
- Zestawienie potencjalnych obszarów funkcjonowania i procesów dla działań Lean
- Metody efektywnego i skutecznego wprowadzania zasad i praktyk Lean w firmie
- Wypracowanie 1-szej wersji Lean-owego planu wprowadzania zasad i praktyk Lean
Metody szkoleniowe:
Warsztat prowadzony jest metodami aktywnymi i interaktywnymi:
- Prezentacje zagadnień Lean
- Ćwiczenia i gry w pod-grupach dotyczące poszczególnych zagadnień warsztatu
- Dyskusje dotyczące procesów i środowiska pracy uczestników warsztatu
- Sesje pytań i odpowiedzi
- Gra symulacyjna pokazująca praktyki podejścia Kanban (opcja)
Czas trwania
2 dni, w godzinach 9:00 – 17:00, w tym godzinna przerwa lunchowa i przerwy kawowe (w wariancie stacjonarnym):
Wersje warsztatu: stacjonarna i on-line i wymagania techniczne
Warsztat z grą symulacyjną realizowany jest w dwóch wariantach:
- Stacjonarnym, w centrum szkoleniowym w Warszawie, blisko Dworca Centralnego
- On-line
Warsztat w wersji dedykowanej dla firmy
Warsztat może być także przeprowadzony w wersji dedykowanej dla konkretnej firmy.
Szczegóły takiej wersji warsztatu omawiany z zainteresowanymi – proszę więc o kontakt.
Koszt udziału w warsztacie
Koszt udziału w warsztacie stacjonarnym wynosi: 2200 PLN + VAT,
Natomiast w warsztacie on-line: 1900 PLN + VAT.
Rekomendujemy udział w warsztacie 2 lub więcej osób z jednej firmy.
W przypadku udziału minimum 3 osób udzielamy rabatu 10%.
Koszt obejmuje:
- Przeprowadzenie warsztatu przez eksperta z wieloletnim doświadczeniem praktycznym w Lean Management, zwinnym zarządzaniu pracami i projektami oraz doświadczeniem trenerskim
- Materiały szkoleniowe (PDF) i materiały wypracowane w trakcie warsztatu (PDF)
- Lunch i przerwy kawowe (warsztat stacjonarny)
- Certyfikat uczestnictwa
Inne warsztaty Akademii Flow Management
Warsztat jest jednym z elementów programu Akademii Flow Management, obejmującego ponadto następujące warsztaty z grą symulacyjną Flow:
- Warsztat TeamFlow Professional z grą symulacyjna TeamFlow Professional
- Warsztat PortfolioFlow z grą symulacyjna dotycząca zarządzania portfelem projektów na poziomie PMO współpracującego z zespołami realizacyjnymi
A także klasyczne warsztaty:
- Zwinne zarządzanie celami – metoda OKR (Objective Key Results)
- Zwinne przywództwo
Co dalej?
Warsztat może stanowić punkt startu do dalszego poznawania zasad i praktyk Flow Management oraz ich zastosowania w środowisku uczestników.
Chętnie porozmawiam z zainteresowanymi o możliwych do wykonania krokach i doradzę następny i kolejne kroki.
Proszę więc o kontakt.
Warsztat prowadzi
Dr Jerzy Stawicki
Ekspert z ponad 25-letnim doświadczeniem w obszarze zarządzania projektami i portfelem projektów, podejścia Kanban i Flow Management, zwinnego przywództwa oraz budowania zwinnych organizacji projektowych. Autor szkoleń i trener oraz konsultant i coach w tych obszarach. Fan praktycznego łączenia metod tradycyjnych, zwinnych (Agile), Lean Management, TOC i łańcucha krytycznego w zarządzaniu projektami oraz skutecznych i efektywnych metod i technik przywództwa i zarządzania.
Mówi o sobie: „pomagam menedżerom, project managerom, zespołom i firmom pracować i zarządzać efektywniej, mądrzej oraz mieć z pracy więcej fun’u/satysfakcji”.