Powrót do przeszłości: kanban reaktywacja
Chyba większość z nas doświadczyła w świecie projektowym takich problemów, jak rozpoczynanie wielu projektów i zadań oraz ich niekończenie w planowanym czasie, długie cykle realizacji, brak elastyczności wobec zmieniających się wymagań klientów, czy brak sprawnych mechanizmów doskonalenia firmy, procesów, czy projektów. Z drugiej strony obecne warunki biznesowe, z dużą złożonością, niepewnością i zmiennością wymagają coraz większej zwinności biznesowej (business agility) i ciągłego doskonalenia. Jeden z kierunków odpowiedzi na te wyzwania i problemy to podejście Kanban.
Od kilku lat Kanban jako metoda usprawniania i metoda realizacji zadań i projektów zdobywa popularność w obszarze IT. Wydawać by się mogło, że to „wynalazek” ostatnich lat. Dla mnie jest to jednak powrót do przeszłości. Pamiętam bowiem wdrożenie systemu ERP w latach 90-tych, a więc blisko 20 lat temu, w zakładach produkcyjnych dużego koncernu, gdzie do zarządzania przepływem produkcji stosowaliśmy właśnie kanban. Kanban to system fizycznych kart wykorzystywanych w Toyota Production System (TPS) do zarządzania produkcją z wykorzystaniem zasady „pull”. Obecnie zarówno idea systemu „pull”, jak i same karty kanban znajdują zastosowanie w agile-owym wytwarzaniu oprogramowania, jak i agile-owym zarządzaniu pracami i projektami.
Kanban
Kanban ma 2 podstawowe znaczenia. Pierwsze to: tablica z kartami reprezentującymi zadania do wykonania. Drugie znaczenie - jako Metoda Kanban – to metoda zarządzania zmianami, precyzyjniej: metoda usprawniania procesu i/lub organizacji. Nie jest to natomiast cykl życia lub proces wytwarzania oprogramowania lub zarządzania projektem. W praktyce Kanban to także metoda realizacji zbioru zadań i/lub prac projektowych, więc bardzo często utożsamiany jest ze zbiorem reguł, czy zasad działania. Zanim jednak przedstawię te zasady koniecznie muszę powiedzieć o tzw. pryncypiach Metody Kanban, stanowiących „filozoficzną” podstawę tego podejścia.
Pryncypia Metody Kanban to:
- Zacznij z tym co masz
- Respektuj obecną sytuację
- Zgoda na ciągłe ewolucyjne zmiany
- Wsparcie przywództwa (ang. leadership) na wszystkich poziomach organizacji.
Natomiast zasady Metody Kanban-a to:
- Wizualizacja różnych elementów procesu na tablicy Kanban
- Limit (Ograniczenie) prac w toku (WIP: Work In Progress)
- Zarządzanie przepływem (ang. flow)
- Jasne i jednoznaczne reguły
- Wprowadzenie pętli zwrotnej (ang. feedback)
- Wspólne usprawnianie i ciągła ewolucja.
Co powyższe pryncypia i zasady oznaczają w praktyce? Przede wszystkim to, że Kanban jest ewolucyjną metodą usprawniania i wprowadzania zmian i to, że punktem startowym jest odwzorowanie aktualnego procesu, a nie wymyślanie jakiegoś rozwiązania docelowego (czyli stanu „to-be”). Także, to że zmiana i usprawnianie jest procesem ciągłym, trudno więc mówić o „zakończeniu wdrożenia” Kanban.
Spośród wcześniej wymienionych zasad najważniejsze są dwie:
- wizualizacja, czyli po prostu pokazywanie, w możliwie prostej i zrozumiałej dla wszystkich formie, maksymalnie wielu informacji o stanie realizacji zbioru zadań
- ograniczenie prac w toku, czyli określenie ile zadań (tj. właśnie prac w toku - WIP) może być maksymalnie realizowanych na danym etapie procesu. Stosowanie limitów WIP oznacza w praktyce bilansowanie możliwości realizacyjnych wykonawców z napływającym strumieniem zadań (zleceń).
Kanban w działaniu
Jak więc działa system Kanban, jak realizowana jest zasada „pull” i co z ich stosowania wynika zarówno dla opisanych wcześniej problemów biznesowych, jak i dla pracowników i zespołów pracujących wg tej metody oraz dla menedżerów?
O tym opowiem w kolejnym odcinku kanbanowej opowieści – już za tydzień.