Wakacje to czas na refleksję i odpoczynek. JS PROJECT życzy więc Wam więcej odpoczynku i luzu w projektach i innych działaniach zawodowych, i oczywiście w życiu osobistym. A olbrzymią pomocą w urzeczywistnieniu naszego życzenia będzie rewelacyjna książka Toma DeMarco "Luz", wydana w 2005 przez nieistniejące już dziś – niestety - Wydawnictwa Naukowo-Techniczne.
Osobom ze świata IT i zarządzania projektami postaci Toma DeMarco nie muszę chyba przedstawiać. Tom pełni funkcję Principal of The Atlantic Systems Guild, think tanku z biurami w USA, Niemczech i Wielkiej Brytanii. Jest światowej sławy ekspertem w obszarze IT i zarządzania tym obszarem, w tym oczywiście projektami IT. Jest też autorem ośmiu książek, z których najbardziej znane to: "Czynnik ludzki", "Przed terminem", "Adrenaline Junkies" i właśnie "Luz".
Jak pisze we wstępie autor "W książce tej znajdziesz przepis na osiągnięcie przez współczesne przedsiębiorstwo zdolności do zmiany. (…) Pokazuję menedżerom, co mogą zrobić, żeby ich firmy stały się może nieco mniej sprawne (ang. efficient), ale za to skuteczniejsze (ang. effective)".
W praktyce Tom DeMarco proponuje bardzo nietypowe, wydawać się może, że sprzeczne z intuicją rozwiązanie różnych problemów funkcjonowania organizacji. Co robić, gdy firma rozwija się coraz słabiej? Gdy ludzie są coraz bardziej wypaleni? Gdy pracownicy zaczynają odchodzić? Recepta DeMarco to: więcej luzu!
Luz wg niego to pewna swoboda w działaniu, umożliwiająca przeprowadzenie zmian w firmie. Może polegać na zwykłym przydzieleniu sekretarki do działu lub na takiej organizacji pracy, by bardzo wartościowy pracownik mniej czasu spędzał przy fotokopiarce, a więcej na myśleniu koncepcyjnym. Luz w działaniu może się również przejawiać w wielu innych formach. W jakich? Po prostu: zamiast nad miarę obciążać ludzi pracą, można tak zaplanować działania, by mogli odetchnąć, by stali się bardziej wydajni, by mieli czas na przemyślenie różnych problemów.
Spora część książki dotyczy bezpośrednio zarządzania projektami – bo przecież projekt to przede wszystkim zmiana - i tego, co oznacza luz w tej dziedzinie. Znajdziecie więc w niej i rozdział o tym "Kiedy "Pospiesz się" tak naprawdę znaczy "Zwolnij"" i rozdział o tzw. "agresywnych harmonogramach" ustalanych przez management, które z pewnością znamy wszyscy z praktyki. Poznacie w niej także prawo Listera ("Ludzie pod presją czasu nie myślą szybciej"), jak i dwa prawa złego zarządzania, z których to pierwsze mówi, że "Jeżeli coś nie działa, rób tego więcej". Naprawdę fascynująca lektura: "must" dla kierowników projektów, a przede wszystkim dla ich szefów i wszystkich menedżerów wyższego i najwyższego szczebla.
Pamiętajcie więc o głównej konkluzji książki: więcej luzu.
Ale jak to uzyskać w praktyce?
Możecie zdobyć i przeczytać książkę, możecie też ... przyjść na nasze – prowadzone "na luzie" szkolenia. Przynajmniej na kilku z nich opowiadamy o podobnych podejściach i analogicznym sposobie myślenia.