W świecie określanym akronimem VUCA (https://www.jsproject.pl/blog/projekty/898-zarzadzanie-w-srodowisku-vuca) funkcjonowanie i utrzymanie firmy na rynku zależy przede wszystkim
od zdolności i umiejętności firmy do adaptacji do zachodzących zmian, umiejętności rozwoju w konkurencyjnym środowisku, uczenia się i od szybkiego dostarczania wartości klientom. To jednak tylko jedna strona medalu. Drugą stroną medalu jest stabilność, niezawodność oraz efektywność. Te dwa aspekty muszą więc - niczym yin i yang – iść „ręka w rękę”.
Dla mnie połączenie obu tych elementów: zwinności, dynamiki oraz stabilności i niezawodności to zwinność biznesowa (ang. Business Agility). Natomiast metody zwinnej pracy (ang. Agile) mogą być tylko i wyłącznie efektywnym (lub nie) środkiem prowadzącym do celu, jakim jest właśnie zwinność biznesowa.
Business Agility Institute (https://businessagility.institute/about/) to globalna organizacja i społeczność ludzi, uważających, że tradycyjne modele zarządzania i korporacyjnego governance nie odpowiadają wymogom współczesnej gospodarki. Oraz że konieczne jest myślenie i działanie w stronę zwinności biznesowej. W 2018 roku Instytut przeprowadził badanie poziomu zwinności biznesowej. Raport z tych badań „The Business AgilityReport” znaleźć można na: https://businessagility.institute/learn/business-agility-report-2018/
Badanie to dotyczy tzw. wymiarów, w skład których wchodzą 24 domeny (obszary) zwinności biznesowej. Te 4 wymiary zwinności to:
- Powiązania (ang. Connections), obejmujące zwinność rynkową, strukturalną oraz zwinność przywództwa
- Praca (ang. Work), obejmująca zwinność firmy i procesów oraz zwinność technologiczną
- MIndset, obejmująca następując aspekty mind-setu: „właścicielstwo”, współpracę oraz uczenie się
- Klient, obejmujący następujące aspekty: cel (ang. Purpose), zaangażowanie oraz wartości i rezultaty (ang. Values & Outcomes)
Radar zwinności z wymiarami, podwymiarami oraz 24 domenami przedstawiony jest na poniższym rysunku.
Ocena zwinności biznesowej organizacji prowadzona jest w 10-stopniowej skali, gdzie:
- Poziomy 1 i 2 to tzw. Pre-Crawl: organizacja w zdecydowanej większości przypadków pracuje zgodnie z tradycyjnymi procesami
- Poziomy 3 i 4 to tzw. Crawl: organizacja zaczyna ze zwinnością biznesową
- Poziomy 5 i 6 to tzw. Walk: podstawowe elementy zwinności biznesowej są stosowane; organizacja eksploruje bardziej zaawansowane metody
- Poziomy 7 i 8 to tzw. Run: organizacja jest mocno zaawansowana w obszarze zwinności biznesowej
- Poziomy 9 i 10 to poziom Fly: organizacja jest globalnym liderem zwinności biznesowej
Badanie objęło 29 krajów, 24 branże i firmy od 4 do 400 000 pracowników.
Całościowe wyniki przedstawia poniższy rysunek:
Badanie pokazało, że 71% firm miało poziom zwinności biznesowej mniejszy niż 7, tj. poziom uważany w badaniu za wysoki.
Badania wykazały też korelację pomiędzy wielkością firmy a poziomem zwinności biznesowej. Łatwo się domyśleć, że czym większa (pod względem iżby pracowników) firma, tym poziom zwinności był niższy, co pokazują poniższe wyniki badania:
Niezwykle ciekawy okazał się też ranking branż uwzgledniający ich medianę wyników. Jak pewnie spodziewacie się miejsca na podium zdobyły: Konsulting oraz IT. Na trzecim miejscu zaś znalazły się … usługi finansowe i ubezpieczenia, z następującymi wynikami:
- Konsulting: 6.1
- IT: 5.3
- Usługi finansowe i ubezpieczenia 4.3
Równie ciekawie wygląda lista najważniejszych kompetencji zwinności biznesowej:
Badanie zidentyfikowało także najważniejsze wyzwania związane z drogą firm do zwinności biznesowej. Te najważniejsze wyzwania nie stanowią – moim zdaniem – większej niespodzianki. Także moje doświadczenia w Polsce wskazują, że największe wyzwania związane z dążeniem do zwinności to:
- Brak lub niski poziom przywództwa
- Brak, lub niewystarczające zaangażowanie na wszystkich poziomach organizacji
- Struktura organizacyjna niesprzyjająca zwinności
W obszarze przywództwa (ang. Leadership) respondenci jako trzy najważniejsze wyzwania wymienili:
- Brak agile mind-set
- Niejasną lub zmieniającą się wizję
- Ograniczone praktyczne wsparcie transformacji.
W obszarze zaangażowania (ang. buy-in) respondenci jako trzy najważniejsze wyzwania wymienili:
- Akceptacja podejścia (zwinności) w firmie (poza obszarem technologii/IT)
- Utrzymanie tempa transformacji – wprowadzania zmian związanych ze zwinnością
- Wyzwania dotyczące budowania motywacji do zmian
W obszarze struktura organizacyjna respondenci jako trzy najważniejsze wyzwania wymienili:
- Duże, rozproszone zespoły
- Struktura organizacyjna i struktura zespołów
- Funkcje wspierające (HR, finanse, compliance)
Największe korzyści jakie przynosi zwinność biznesowa zdaniem respondentów to:
Pełny raport znajdziecie na: https://businessagility.institute/learn/business-agility-report-2018/ .
Temat zwinności biznesowej zyskuje na znaczeniu także w Polsce. Niektóre firmy zaczynają myśleć o zwinności biznesowej (a nie tylko o Agile) i zaczynać wędrówkę w stronę zwinności biznesowej.
Może więc niedługo będziemy mieli okazję poznać podobne wyniki badań polskich firm? Jesteście zainteresowani? Skontaktujcie się z nami.