Właściwa implementacja zarządzania celami metodą OKR (Objectives & Key Results) wspiera sukces realizacji strategii firmy.
Prawidłowo zdefiniowanie cele (obejmujące Cele oraz Kluczowe Rezultaty w metodzie OKR) to dopiero początek. W każdej organizacji, zarówno w dużej jak i małej, trzeba bowiem jeszcze odpowiedzieć na następujące pytania: Jak zbudować kilkupoziomowy system celów w organizacji? Jak zapewnić spójność celów w ramach takiego systemu? A także: jak zapewnić zarówno transparentność celów, jak i działań służących ich realizacji?
I jeszcze jedno pytanie – na które odpowiemy w tym tekście: jak można w tym celu wykorzystać platformę Businessmap (dawniej Kanbanize) (https://businessmap.io/pl)?
W systemie Kanbanize, dla stworzenia celów (OKR-ów) na poziomie organizacji można wykorzystać karty Inicjatywy, których jednym z elementów są “mierzalne rezultaty”, czyli Kluczowe Rezultaty (KR-y), jak pokazano na ekranie 1.
Ekran 1: Cele (OKRy) i kluczowe rezultaty organizacji oraz cele zespołu
Widoczne są również cele dla jednego z zespołów/działów. Kto i jak może je stworzyć?
Tradycyjnie cele zespołu/działu były kaskadowane z góry, tj. z poziomu kierownictwa organizacji. Zgodnie z ideą metody OKR i oczywiście w celu uzyskania zaangażowania pracowników zespołu/działu – powinny być one uzgadniane podczas dyskusji przedstawicieli kierownictwa organizacji i zespołu/działu.
W rezultacie takiej dyskusji tworzone są cele zespołu/działu wraz z KR-ami, spójne z celami i KR-ami organizacji. Pokazane są one na ekranie 2.
Ekran 2: Cele i KR-y zespołu.
W Businessmap bardzo łatwo zapewniona jest transparentność celów organizacji i ich powiązania z celami kilku zespołów/działów poprzez zbudowanie relacji pomiędzy różnymi poziomami zarządzania. Pokazuje to ekran 3.
Ekran 3: Cele zespołów zsynchronizowane z celami organizacji
Widać na nim zarówno zdefiniowane cele organizacji, jak i cele działów. Natomiast w trakcie realizacji zadań służących osiągnięciu Kluczowych Rezultatów – o czym w dalszej części tekstu – widać też zarówno stopień realizacji poszczególnych KR-ów, jak i stan zaawansowania realizacji zadań.
Kluczowe, praktyczne pytanie jest następujące: Jak więc cele (O + KR-y) określone przez zespół/dział będą realizowane i jak będzie wyglądało zarządzanie nimi?
Na to pytanie odpowiedź znajdziecie w drugiej części artykułu a cały artykuł przeczytacie w nr 39/2022 Strefy PMI (autorzy Jerzy Stawicki i Dariusz Ciechan).
Powiązane lektury:
Flow Management
Mierniki Flow
Metoda OKR (Objectives & Key Results)