Theory of Constraints - Zarządzanie ograniczeniami

Theory of Constraints - Zarządzanie ograniczeniami  - JS Project

Zarządzanie Ograniczeniami (ang. Theory of Constraints - TOC), opracowane przez Eli Goldratta, jest podejściem dotyczącym inicjowania oraz utrzymywania procesu ciągłego usprawniania. A czy wiesz jakie jest ulubione powiedzenie Goldratta?

TOC opiera się na spostrzeżeniu, że w każdym systemie istnieje podstawowe źródło problemów, nazywane ograniczeniem (ang. Constraint). Wprowadzanie usprawnień związane jest natomiast z trzema następującymi pytaniami:

  • Co zmienić?
  • Na co zmienić?
  • Jak przeprowadzić zmianę?

TOC wykorzystuje tzw. 5 kroków, jako model zarządzania systemami. Te 5 kroków to:

  1. Zidentyfikuj ograniczenie systemu
  2. Wyeksploatuj ograniczenie
  3. Podporządkuj inne elementy systemu ograniczeniu
  4. Wzmocnij ograniczenie
  5. Wróć do punktu 1 - nie pozwól by inercja stała się ograniczeniem

Zarządzanie Ograniczeniami znajduje obecnie zastosowanie w następujących dziedzinach:

  • Produkcja i logistyka - tzw. DBR (Drum-Buffer-Rope)
  • Łańcuch dostaw - aplikacje dla dystrybucji
  • Zarządzanie projektami - Łańcuch Krytyczny
  • Rachunkowość - Throughput Accounting

Najlepszym pierwszym krokiem w świat Zarządzania Ograniczeniami jest lektura książki - powieści biznesowej - E.Goldratta pt. "Cel" (wydanie polskie Werbel 2000). Książka ta zmieniła sposób myślenia wielu menadżerów na świecie, także moje - naprawdę gorąco polecam.

A ulubione powiedzenie Goldratta to "czyżby?".

Artykuły i prezentacje dotyczące Łańcucha Krytycznego

TOC w sieci:
www.toc-consulting.pl - Firma TOC Consulting Polska, zajmująca się w Zarządzaniem Ograniczeniami.
www.eligoldratt.com- Internetowy serwis Eli Goldratta.
www.goldratt.co.uk - Goldratt Group - Wielka Brytania
www.goldratt.cz - Teoria Ograniczeń w Republice Czeskiej
www.goldratt.ee - Teoria Ograniczeń w krajach Bałtyckich
www.goldratt.com - Oficjalna strona AGI (Avraham Goldratt Institute)  toc-goldratt.com
www.tocforeducation.com - Theory of Constraints for Education